Att synas under evenemang och mässor är viktigt för många företag. Därför är användning av eventmaterial för att kunna sticka ut ur mängden vanligt förekommande. En stor utmaning som däremot tillkommer med detta är dock att materialet som använts under evenemanget ofta slängs, eller glöms bort i förråd hos företagen, efter evenemangets slut. Mycket av det här materialet går att återanvända, en typ av återbruk som Storbildsfabriken vill ta till vara på.
Om företaget
Storbildsfabriken, beläget i Linköping, är en leverantör av ”smart synlighet” i det fysiska rummet. Genom tryckt och digital kommunikation erbjuder de produkter i form av printade och digitala lösningar för inomhus- och utomhusbruk. Detta innefattar bland annat eventmaterial i form av tält, mässväggar och beachflaggor samt digitala kiosker med en egenutvecklad mjukvara. Storbildsfabriken arbetar för att ta ett socialt, etiskt och miljömässigt ansvar med mål att bli koldioxidneutrala 2025. Dessutom arbetar de med att minska verksamhetens materialåtgång genom cirkulära affärsmodeller.
Cirkulär lösning
För att minska svinnet av evenemangsmaterial har storbildsfabriken tagit fram en helhetslösning för att uppmuntra kunden att återanvända redan producerat material istället för att köpa nytt.
I praktiken går detta ut på att Storbildsfabriken erbjuder en tjänst för att lagerhålla ett företags material mellan olika event och mässor. Eftersom eventmaterialet bara används periodvis kan därför flera företag dela på hårdvara såsom tältstommar vilket minskar kravet på nyproducerat material.
Tälttak, flaggor och annat printat material som är skräddarsytt efter den enskilda kundens företag lagerhålls istället mellan event och skickas ut till kunden när denne behöver det. Vid ett nytt event kan kunden ta kontakt med Storbildsfabriken så ser dem till att allt material som behövs för eventet körs ut till kunden i rätt tid och på rätt plats. Detta underlättar för kunden då denne inte behöver tänka på logistiken, att få med allt material till eventplatsen, eller hålla koll på alla delar som ska med. Samtidigt visar livscykelanalyser att Storbildsfabrikens lösning på att lagerhålla och hyra ut material även är lönsamt för dem. Genom att främja återanvändning av utrustning och eventmaterial bidrar storbildsfabriken dels till att materialets totala livscykel förlängs när det återanvänds, men också till en minskad nyproduktion av nytt material, vilket sparar på både energi och resurser.